Thursday, March 06, 2014

Is er zoiets als efficiënt lummelen? [Dutch]

De afgelopen twee dagen was Tijs Goldschmidt op bezoek in Wassenaar op het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS). We spraken over veel, heel veel zaken. Over lummelen, orka's, roodborstjes, makaken, salsa, seksuele selectie, en nog 111 andere onderwerpen. Als je een indruk wilt krijgen van Tijs' denken, lees dan vooral zijn net gepubliceerde verzameling essays onder de titel Vis in bad - simpelweg bevrijdend.

Hij schrijft hierover: ‘De kloof tussen mens en dier is geforceerd. Ik stoor me eraan dat de mens per definitie boven het dier wordt gesteld. De overgang tussen mens en dier ligt gradueel. Vind ik. Maar soms verander ik even van gedachten.’ Ik word daar, op een of andere manier, heel blij van.

ResearchBlogging.orgGoldschmidt, Tijs (2014). Vis in Bad. Amsterdam: Uitgeverij Athenaeum.

No comments:

Post a Comment